Jaaroverzicht op Vincent Pessers’ wijze

Hallo, hier ben ik weer.

Op het moment van dit schrijven is het 123 dagen geleden dat ik nog eens iets postte op dit wonderbaarlijk stukje internet. Een welgemeende sorry aan al wie tranen en tuiten heeft gehuild vanwege de lange afwezigheid. Ik  zal m’n uiterste best doen om u terug op regelmatige basis teleur te stellen met al wat ik schrijf.

2015 loopt blijkbaar op z’n einde. Ik zeg blijkbaar omdat ik geen kerst- of eindejaarsgevoel heb. Normaliter zijn deze eindejaarsblogs altijd een leuke wederzien op het leven van de blogger in kwestie, maar bij mij is dat niet mogelijk. Waarom, vraagt u? Wel, omdat ik dit jaar geprobeerd heb om niets te verwezenlijken, en ik ben daar wonderwel in geslaagd. Ik nam een sabbatjaar en ontmoette Dimitri Bontinck. Een trieste vaststelling is dat dat het hoogtepunt was van m’n jaar. Maar ach, het kan altijd erger.

Erger had bijvoorbeeld geweest dat ik geradicaliseerd was. Ik heb er lang over getwijfeld, maar al dat radicaliseren werd iets te mainstream naar mijn goesting. Jan en alleman plots Jihadi. Wel, ik doe niet mee met de hype en om het op z’n Benito Raman’s te zeggen: “Alle Jihadi’s zijn homo!”. Enfin, genoeg over al die terreur. Het schijnt dat je die sloebers van IS echt niet kwaad mag maken. Ze zijn blijkbaar snel op de tenen getrapt en met zo’n explosief karakter kan dat wel eens voor problemen zorgen.

De T van terreur is natuurlijk niet het enige dat dit jaar sierde. De T van Donald Jr. Trump deed dat ook. Ik wist niet dat mensen met het syndroom van Down überhaupt in de running mogen zijn om de titel van Amerikaanse president in de wacht te slepen, maar enfin, in Amerika kan alles. Donald besloot dat het een goed idee was om Mexicanen te omschrijven als drugsdealers en verkrachters en Donald dacht ook dat het een goed idee was om alle moslims uit de VS te weren. Donald toch. Je bent me er eentje.

Op wetenschappelijk vlak maakten we ook een zeer grote sprong. NASA wist water te vinden op Mars, wat écht wel heel cool is. Zij zijn echter niet de enige die een sprong maakten. Steve Stevaert deed dat ook. Hij sprong eerst op een andere vrouw, en dan van een brug, in de ‘vaert’. Oké, sorry, Steve. Dat was grof.

2015 was ook het jaar van de vluchtelingen. Omtrent dat onderwerp blijft me vooral het hersendode gespuis bij dat moord en brand schreeuwde omdat die “vieze vluchtelingen” hun teergeliefde Belgenland niet binnen mogen. Gelukkig hadden we moederlief Merkel nog, die aan Europa duidelijk maakte dat het hulp bieden een must is en al wie dat niet doet, ja.. Die is homo hé. Toch, Benito Raman? Ik dacht het wel.

Om dit jaaroverzicht niet enkel over slechte zaken te laten gaan, sta me toe op een leuke noot te eindigen. De Rode Duivels, de Rode Helden. Nog nooit heb ik het land zo één weten zijn. Alle tous ensemble gezangen doorheen de Antwerpse straten, dat was potverdekke plezant. Moge we op het nakende Europees kampioenschap komen, zien en overwinnen. En laat er aub ook geen aanslag gebeuren, want dat is écht wel passé.

Voorts wens ik u allen een geweldig 2016 toe, mogen al uw dromen uitkomen.

Yours sincerely,

Vincent Pessers